Javier Soriano, Cuban musicologist and cornetist, graduated from the University of the Arts of Cuba and the Pôle Supérieur Aliénor de Poitiers in musicology, musical training and early music. Currently, he is a professor of artistic education in musical training, analysis and ensemble practice in early music at the Conservatoire de Poitiers and the University of Poitiers, as well as a researcher at the University of the Arts of Havana and the Center for Musical Studies and Research. He has been appointed member of ARTEMIS of the European Association of Conservatories for the accompaniment and evaluation of higher conservatories and is a tutor in pedagogy at Pôle Aliénor. Author of several books, including “Electronic Party in Havana and Symbolic Power” and coordinator of “Africa in Cuban Music, Perspectives and Challenges in the 21st Century”, his works have been published in several specialized magazines. He has participated as a lecturer and professor at scientific events, universities and conservatories in Cuba, Colombia, Canada, the United States, Mexico, Austria, Spain, Belgium, France, Italy, Ireland, the Czech Republic, Ghana and Japan. He has received awards such as the Latin Grammy Cultural Foundation Award, the Research Award of the Higher Institute of the Arts of Havana and the Cubadisco Award for the best chamber music album. Nominated for the REMA Awards and member of several associations dedicated to musicology, teaching and artistic research. Research lines: Historically informed music, urban music, music education and digital environments.


Javier Soriano, musicólogo y cornetista cubano, es graduado de la Universidad de las Artes de Cuba y del Pôle Supérieur Aliénor de Poitiers en musicología, formación musical y música antigua. Actualmente, es profesor de enseñanza artística en formación musical, análisis y práctica de conjunto en música antigua en el Conservatorio de Poitiers y la Universidad de Poitiers además de investigador en la Universidad de las Artes de La Habana y el Centro de Estudios e Investigaciones Musicales. Ha sido nombrado miembro de ARTEMIS de la Asociación Europea de Conservatorios para el acompañamiento y evaluación de conservatorios superiores y es tutor en pedagogía en Pôle Aliénor. Autor de varios libros, entre ellos «Fiesta electrónica en La Habana y Poder simbólico» y coordinador de «África en la música cubana, perspectivas y desafíos en el siglo XXI», sus trabajos han sido publicados en varias revistas especializadas. Ha participado como conferencista y profesor en eventos científicos, universidades y conservatorios en Cuba, Colombia, Canadá, Estados Unidos, Mexico, Austria, España, Bélgica, Francia, Italia, Irlanda, República Checa, Ghana y Japón. Ha recibido premios como el de la Latin Grammy Cultural Foundation, el Premio de Investigación del Instituto Superior de las Artes de La Habana y el Premio Cubadisco al mejor disco de música de cámara. Nominado a los REMA Awards y miembro de varias asociaciones dedicadas a la musicología, la enseñanza y la investigación artística. Líneas de investigación: Músicas históricamente informadas, músicas urbanas, educación musical y entornos digitales.